EQ & ledarskap = sant

Hur blir du en effektivare ledare, egentligen?

Tja, en lösning är att utveckla dina emotionella kompetenser (EQ). I EQ-i 2.0 ”Leadership report” har du möjlighet att få insikt i fyra paketerade ledarskapsegenskaper som alla har visat sig ha stark koppling till bl. a produktivitet, minskad personalomsättning,  effektivitet, arbetstillfredsställelse och lojalitet.

Egenskaperna är Äkthet (Authenticity), Coaching, Insikt/Skarpsinne (Insight) och Innovation. Om man gör en djupdykning i en av dessa, t ex Coaching, så ser man att den senaste forskningen säger att de emotionella kompetenser (EQ) som krävs för att vara ”en coachande ledare” är självförverkligande, empati, realism, sociala relationer, självhävdelse och känslomedvetenhet. Bara att börja träna…

EQ-i 2.0 Leadership report, via Google search...
EQ-i 2.0 Leadership report, via Google search…

I rapporten får du också tips på hur man som ledare hanterar konflikter med hjälp av sina emotionella kompetenser (EQ). I en konflikt är det först och främst viktigt att utnyttja din känslomedvetenhet för att klargöra dina tankar och känslor kring själva konflikten. Därefter bör du använda din impulskontroll och ditt känslouttryck för att på ett konstruktivt sätt ge din syn på konflikten. Använd sen din empati för att verkligen lyssna på alla inblandade parter. Slutligen, för att hantera konflikten, bör du använda din impulskontroll och din problemhantering för att höja nivån på lösning – nyttja din optimism, din stresstolerans och din förmåga till sociala relationer för att låta de inblandade parterna ta fram innovativa förslag på lösning.

Är det kanske dags att ta tag i det här med att förstå dig själv och dina emotionella kompetenser (EQ)?

Kontakta mig – jag kan bli din ”personliga tränare” som stöttar dig när du vidareutvecklar dina emotionella kompetenser (EQ) - här hittar du mig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>